Противоречива ли е новата директива на ЕП за шофьорските книжки?

Противоречива ли е новата директива на ЕП за шофьорските книжки?

Европейският парламент прие доста противоречива нова директива за книжките. Не само дигиталните, но и за всички други. Аз и още 280 човека не подкрепихме тази директива, защото първо се сваля възрастта за професионалните шофьори. Аз отказвам да повярвам, че автобус, който е пълен с деца, може да бъде управляван от 17-годишен шофьор, било то и с придружител. След дълго колебание подкрепих свалянето на възрастта на шофьорите на камиони. Първо, защото става въпрос за един или двама човека на борда. Второ, защото повечето от това шофиране е на прави и дълги магистрали. 

Това заяви пред репортер на Novini.bg в Страсбург евродепутатът от Андрей Новаков, който коментира актуализиране на европейските правила относно шофьорските книжки. 

"Другото противоречиво в тази директива е, че се дискриминират възрастните хора. До 70-годишна възраст правилата са едни, а след 70-годишна възраст правилата са други - по-кратка валидност на книжките и повече медицински прегледи. Не може до 69 години да правиш всичко и изведнъж като навършиш 70 години да ти се ограничават правата. Лекарите трябва да кажат своята дума, защото може да си на 55 години и да не си годен да управляваш, а може и да си на 75 години и да си в прекрасно здраве да управляваш автомобил. Това, което не мина в зала, е може би най-малко противоречиво за мен - да се свали възрастта в категории А и М на 15 години. На 15 години си в 8 клас и може би това е причината колегите да отхвърлят това предложение. Ако трябва да обобщим, няма единна европейска система за точки, с която да може да се наказва във всяка една от държавите членки. Имаше предложение да се въведе нова категория В1+, която да е за автомобили над тон и 800. Това отпадна. Слава Богу, отпаднаха дискриминационните мерки за по-възрастните хора. Всяка държава ще може да определя на базата на какви критерии да освидетелства едни човек годен ли е за шофьор, без значение на възрастта му. При подновяване на книжка държавата може да препоръча включително и самооценка. Аз съм против това нещо, защото не виждам как човек може да си дава самооценка, ако не го прегледа лекар. Практиката в България е положителна и трябва да се продължи - всеки път, когато си подновяваш книжката, да минаваш медицински прегледи", категоричен бе Новаков. 

"По темата за Евро 7 искам да бъда дипломатичен. С директивата, която мина без моя глас, се забранява производството на бензинови и дизелови от 2035 година. 10 години преди да влезе тази забрана ние въвеждаме още по-строги правила за бензиновите и дизеловите автомобили при положение, че те ще излязат от употреба толкова скоро. При камионите това означава да въвдеш технология, която да очиства още повече вредните газове, но такава технология все още не съществува. ЕНП ще се яви с манифест на евроизборите - не сме готови да забраним всички бензинови и дизелови автомобили. Протестите на фермерите в Брюксел доказват това. Имам чувството, че колегите от ПЕС и "Зелените" е по-добре да излязат в отпуска преди евроизборите, защото с това, което приемат, облъскват хората от ЕС", обясни Новаков. 

Българският евродепутат коментира и темата за членството на България в еврозоната. "Страхът и паниката от еврото се пораждат, защото няма адекватно говорене по темата в България. Първо - няма нито една държава, която да е обедняла след въвеждането на еврото. Всички хора в Европа си държат парите в евро. Хората извън ЕС, на Изток, също не си държат парите в рубли, а в евро. Ясно е, че опозицията се опитва да прокарва тези страхове за еврото. Аз разбирам по-възрастните хора, които преживяха фалити на банки, финансови пирамиди и деноминации. Този път обаче всичко се случва под контрола на ЕЦБ. Няма никакъв шанс БНБ да фалира. Напротив - лихвите ще поевтинеят, парите ще станат по-достъпни за хората и за биснеса, ще се увеличат чуждестранните инвестиции, ще има ръст на туристите. Нека всеки, който се съмнява в приемането на еврото, да погледне има ли емигрирал човек от Германия или Франция, защото те са приели еврото и са обеднели. Отговорът е ясен - всички са станали по-богати след приемането на еврото", заяви Андрей Новаков