Какво е „мозък пуканки“? Как социалните медии може да убиват вниманието ви

Какво е „мозък пуканки“? Как социалните медии може да убиват вниманието ви

Това може да изглежда изтъркано, но ако се чувствате претоварени от непрекъснатото темпо на дигиталните медии и изпитвате затруднения да се концентрирате върху една задача или мисъл, може да имате „мозък пуканка“.

„Мозъкът на пуканките се отнася до тенденцията нашето внимание и фокус да прескачат бързо от едно нещо на друго, като пукане на царевични зърна“, каза клиничният психолог д-р Даниел Глейзър пред Metro UK миналата седмица.

„Мозъкът на пуканките“ не е нов – терминът е измислен през 2011 г. от изследователя от Вашингтонския университет Дейвид Леви – но експертите по психично здраве споделят нови начини за борба с феномена, тъй като животът ни става все по-дигитален.

Едно проучване установи, че 62,3% от световното население е в социалните медии, като средната дневна употреба през миналия месец е била 2 часа и 23 минути.

Психологът Даниел Хейг каза пред Glamour UK миналата седмица, че прекомерното превъртане и разглеждане на нови публикации, сигнали, ангажименти и реклами предизвиква малко освобождаване на допамин, което възнаграждава мозъка и подхранва цикъла.

„С течение на времето тази постоянна нужда от внимание и бързото превключване между задачите може да доведе до усещане за умствено безпокойство или до „подскачане“ на мозъка, докато се бори да запази фокуса върху която и да е задача за продължителен период от време“, обясни Хейг.

Изследване на Калифорнийския университет в Ървайн установи, че средният обхват на вниманието върху който и да е екран, преди да преминете към нещо друго, е намалял от 2,5 минути през 2004 г. на 75 секунди през 2012 г. до 47 секунди днес.

„Някои ключови аспекти на популярните приложения изглеждат уникално подходящи за разпръскване на фокуса – като променливи графици за възнаграждение, микродозиране на допамин и целенасочено пристрастяващи дизайни, оптимизирани да увеличат максимално ангажираността спрямо благосъстоянието“, каза Глейзър пред Metro.

Постоянната дигитална стимулация изглежда влияе върху работата на мозъка.

Изследванията показват, че невронните пътища в мозъка „се пренасочват или адаптират, за да отговорят на изискванията за многозадачност и бърза обработка на информация“, казва Хейг, което може да дойде за сметка на способността да „се ангажирате дълбоко и внимателно със съдържание, което потенциално влияе върху ученето , памет и емоционална регулация във времето.“

Тя предупреждава, че „мозъкът на пуканките“ може да повлияе негативно на социалните взаимодействия, търпението, емоционалното благополучие и продуктивността, като същевременно увеличава тревожността и потенциала за прегаряне.