Безпилотни състезателни коли на пистата за дебют в Абу Даби през април
Пистата Яс Марина в Абу Даби, сцена на края на сезона на Формула 1 миналия месец, ще бъде тестова площадка през следващите седмици за състезателна кола, управлявана от софтуерни алгоритми, а не от човешка ръка.
Автомобилите с отворени колела Dallara Super Formula SF23 без шофьор, способни да развиват скорости от 300 километра в час (186 мили в час), имат компютър вместо пилотската кабина и нямат нужда от волан, седалка, педали или защитен ореол.
Автомобилите са звездите на Автономната състезателна лига на Абу Даби (A2RL), която трябва да проведе първото си състезание на пистата Гран При на 28 април 2024 г. с награден фонд от $2,25 милиона.
Десет екипа с един автомобил ще участват в първата година, но организаторите приемат, че науката все още не е налице, за да се състезават всички заедно със скорост.
„Знаем, че две (без пилоти) коли могат да се състезават добре на писта заедно, това, което ще настояваме да видим, е можете ли да постигнете резултат, при който три или четири коли се състезават конкурентно една срещу друга?“ Д-р Том Маккарти, изпълнителен директор на оперативната компания ASPIRE, каза пред Ройтерс.
„Ние сме на границата на науката по този въпрос. Ако стигнем до момента, в който 10 коли се състезават (заедно) през следващите пет години, мисля, че това ще бъде огромно постижение.
„Ние се виждаме на път на развитие, виждаме време в бъдещето, когато ще имате толкова коли, подредени на решетката за автономно състезание, колкото състезание във Формула 1, но това няма да се случи днес или утре.“
ASPIRE е част от Изследователски съвет за напреднали технологии, създаден от Абу Даби преди три години с цел използване на технологиите за подпомагане на диверсификацията на икономиката на богатото на петрол емирство.
Състезания без пилоти са правени и преди, като изцяло електрическите серии Formula E планират серия „Roborace“ още през 2015 г.
През 2017 г. се проведе „състезание“ между два автомобила със скорости до 185 км/ч, използвайки сензори и бордови системи за навигация по улична писта в Буенос Айрес, но една машина все пак катастрофира.
Някои от участващите тогава вече са с A2RL, но този път колите използват бензинови двигатели.
„Мисля, че една от страхотните песни, които привличат публиката, е трясъкът и шумът на двигател с вътрешно горене. Мисля, че това ще бъде сред нас известно време“, каза Маккарти.
Пилотиран прототип е използван в тестовете, като бившият пилот от F1 Даниил Квят го пробва в Дубай миналия месец. Базираната в Япония Супер Формула е втората най-бърза серия в света след Формула 1.
Екипите без водачи ще използват идентични автомобили, управлявани от университети и елитни институции в Азия, Европа и САЩ, но всеки може да адаптира софтуерни алгоритми.
Колата е напълно автономна и единствената човешка намеса, след като състезанието започне, е „ключ за спиране“, за да я изключи.
Ако първото състезание е „доказателство за концепцията“, бъдещият календар може да се разшири до три състезания с писти в Европа и Азия, добавени към Yas. ASPIRE също има планове за автономни състезания с дронове и състезания с офроуд бъгита и лодки.
„Това, което бихме искали да видим, е OEM (производителите) да дойдат при нас и да кажат, можете ли да направите A, B или C като предизвикателство? И след това да проектирате формата на състезанието по такъв начин, че да тества това предизвикателство, което те имат,“ каза Маккарти.
Максимум 10 000 билета ще бъдат продадени на номинални цени за априлското състезание, но фокусът е онлайн и потенциалът за виртуална реалност.
Маккарти каза, че автономните състезания, съсредоточени върху приложенията за мобилност и безопасност за пътни автомобили, не представляват заплаха за конвенционалните серии.
„Бих мразил да бъдем класифицирани като хората, които искат да изгонят човека от колата за спорт. Мисля, че би било лудост да го направим и всъщност не бих искал да видя това да се случи“, каза той.
„Мисля, че хората винаги ще искат да гледат на състезанията като на човешко усилие.“