Спасителна акция в Индия
Във вторник спасителните екипи се бориха да стигнат до 40 индийски работници, блокирани в срутен тунел на хималайската магистрала в продължение на почти 60 часа, пробивайки отломки, за да поправят широка стоманена тръба, която се надяват да може да бъде използвана за издърпване мъже навън съобщи Ройтерс.
Хванатите мъже са в безопасност и здрави, съобщиха властите, и им се доставят храна, вода и кислород през тръба. Служителите също са в редовен контакт с тях.
4,5-километровият (3 мили) тунел, който се строи в щата Утаракханд на национална магистрала, която е част от индуисткия поклоннически път Чар Дхам, се срути около 5:30 сутринта в неделя.
Имаше около 50-60 работници на нощна смяна и тези близо до изхода на тунела се измъкнаха, докато 40-те, които бяха по-дълбоко вътре, бяха хванати в капан, каза един работник, успял да напусне тунела пред местни медии.
„Това е много предизвикателна работа, защото докато почистваме отломките, все повече отломки падат от тавана, така че ние също се опитваме да спрем това с помощта на цимент“, каза Мохсен Шахиди, старши офицер от Националните сили за реагиране при бедствия, пред информационна агенция ANI.
Отломките покриха площ от 40 метра (130 фута), а 40-те мъже бяха заседнали в зона от около 50-60 метра, каза Шахиди.
Девендра Сингх Патуал, щатски служител за управление на бедствия, каза, че спасителите са изградили платформа, за да поставят евакуационната тръба и сондажите са започнали да я прокарват.
Патуал каза, че не е лесно да се каже колко време ще отнеме изтеглянето на работниците. Екип от геолози е пристигнал, за да установи причината за инцидента, добави той.
Регионът е предразположен към свлачища, земетресения и наводнения и инцидентът следва събития на слягане на земя, за което геолози, жители и служители обвиняват бързото строителство в планините.
Работата по участъка от тунела започна през 2018 г. и се планираше да приключи до юли 2022 г., което сега е отложено за май 2024 г., се казва в изявление на правителството.
СПОРЕН ПРОЕКТ
„Първоначално помислихме, че може да е леко срутване и започнахме да отстраняваме отломките, колкото можем“, каза Раджив Дас, работникът, който се измъкна безопасно, пред вестник Indian Express.
Рамеш Кумар, бащата на хванат в капан работник Ахилеш Кумар, каза, че за последен път е говорил със сина си три дни преди инцидента и Ахилеш е планирал да посети семейството за индуисткия фестивал Дивали през уикенда, но не успя да го направи.
„Съпругата му е бременна няколко седмици и не сме й казали, тъй като тя вече е притеснена и стресирана“, каза Кумар.
Магистралата Char Dham е един от най-амбициозните проекти на правителството на премиера Нарендра Моди. Той има за цел да свърже четири почитани места за поклонение чрез 889 км (551 мили) двулентов път, който се изгражда на цена от 1,5 милиарда долара.
Проектът беше изправен пред критики от експерти по околната среда и част от работата беше спряна, след като стотици къщи бяха повредени от слягане по маршрутите.
Въздействието на проекта не е правилно оценено преди началото на строителството, се казва в доклад на експертна комисия, назначена от Върховния съд през юли 2020 г.
Когато одобри пътя през 2021 г., съдът предупреди, че правителството трябва да вземе предвид опасенията, изразени от комисията, и да изготви стратегия за опазване на околната среда.
Ръководителят на панела напусна миналата година, като каза, че е разочарован, че препоръките му не са изпълнени.
Федералното правителство публично заяви, че е използвало екологични техники при проектирането, за да направи геологично нестабилните участъци по-безопасни.
Главният министър на Утаракханд Пушкар Сингх Дхами каза във вторник пред ANI, че държавата ще провери работата по всички тунели в процес на изграждане, за да гарантира, че са завършени безопасно.