Инфлацията при хранителните стоки в Обединеното кралство е едноцифрена за първи път тази година
Инфлацията при хранителните стоки във Великобритания е паднала под 10% за първи път от юли 2022 г., показват данни от индустрията във вторник, осигурявайки известно облекчение за потребителите, когато навлизат в ключовия период за коледно пазаруване съобщи Ройтерс.
Пазарен изследовател Кантар каза, че годишната инфлация при хранителни стоки е била 9,7% през четирите седмици до 29 октомври, което е спад от 11% в доклада от миналия месец.
„Въпреки че спадът е положителна новина и нещо като прелом, потребителите все още ще усещат щипката“, каза Фрейзър Маккевит, ръководител на отдела за търговия на дребно и потребителски анализи в Кантар.
„Виждаме спад на цените от година на година само в ограничен брой основни категории, включително масло, сушени тестени изделия и мляко.“
Цените растат най-бързо на пазари като яйца, захарни изделия и замразени картофени продукти.
Данните на Кантар предоставят най-актуалната моментна снимка на инфлацията при хранителните стоки в Обединеното кралство.
Най-новите официални данни показаха, че годишната инфлация на храните е била 12,1% през септември, въпреки че цените са паднали спрямо месеца за първи път от две години.
Всички големи групи супермаркети в страната намалиха цените на някои основни продукти през последните месеци.
Миналата седмица Sainsbury's заяви, че е похарчила 118 милиона паунда (146 милиона долара) от март насам, за да поддържа цените ниски.
Неотдавнашната низходяща траектория на инфлацията при храните се следи отблизо от потребителите, централната банка на Англия, докато обмисля лихвените проценти, и законодателите, като се има предвид, че министър-председателят Риши Сунак обеща да намали наполовина общата инфлация тази година преди вероятните национални избори през 2024 г.
Кантар каза, че продажбите на хранителни стоки през четирите седмици до 29 октомври са се увеличили със 7,4% в сравнение с миналата година.
Според него линиите на собствените етикети са нараснали с 8,0% през периода, въпреки че разликата намалява с марковите продукти, които са нараснали с 6,7%.
Изследователят също така отбеляза, че делът на продажбите чрез промоции се е увеличил във всеки магазин за хранителни стоки в сравнение с миналата година – нещо, което се е случвало само в един друг случай от близо десет години.
Разходите за промоции достигнаха 27,2% от общите продажби на хранителни стоки – най-високото ниво от Коледа миналата година.
Отделно проучване, публикувано във вторник от Barclays, показа, че британските потребителски разходи са нараснали с най-бавния темп от повече от година миналия месец, отразявайки опасенията относно разходите за живот в навечерието на Коледа.
Пазарен дял и ръст на продажбите на супермаркетите в Обединеното кралство (%)