Грешката на Мерцедес
Това беше най-доброто състезание от трудния сезон на Мерцедес през 2023 г., и беше провалено, когато колата на Люис Хамилтън беше дисквалифицирана от Гран при на Съединените щати заради техническо нарушение.
Седемкратният шампион завърши състезанието на Circuit of the Americas в Остин, Тексас, само две секунди зад Ред Бул на победителя в състезанието Макс Верстапен.
И този резултат дойде, въпреки че Мерцедес признаха, че са направили голяма стратегическа грешка, без която дори биха могли да спечелят състезанието - и със сигурност щеше да принуди Верстапен да изпревари Хамилтън, за да спечели в ден, когато Ред Бул нямаше обичайното си предимство в представянето пред остатъка.
Но причината за дисквалификацията на Хамилтън направи спорни всякакви изводи за представянето му в кола, която включва подобрение, което според него е направило значителна разлика в поведението му.
Хамилтън, заедно с Шарл Льоклер от Ферари, бяха изхвърлени от резултатите заради прекомерно износване на плъзгащите блокове под пода в „дъската“ на колата.
Те се използват за контролиране на височината на возене, за да попречат на отборите да карат колите си твърде ниско. И причината, поради която управляващият орган FIA иска да направи това е, че обикновено колата с ниско ниво я прави по-бърза.
Модернизацията на Mercedes беше нов под, който според Хамилтън е променил баланса му.
През цялата година Хамилтън и съотборникът му Джордж Ръсел се оплакваха от липсата на сцепление на задната част на колата, което според тях ги е лишило от увереността, от която се нуждаят, за да се ангажират с влизането в завой.
Тук Хамилтън каза, че колата се е подобрила.
„Стъпката, която успяхме да направим този уикенд, ми даде малко повече увереност в колата, за да я хвърлям в завоите“, каза седемкратният шампион.
В Япония, преди две състезания, Mercedes беше неконкурентоспособен чрез Esses на Suzuka в сравнение с всички останали предни коли.
Но в Esses в Остин този уикенд, които са доста сходни по природа с тези в Suzuka, тъй като са серия от високоскоростни промени на посоката, Mercedes беше конкурентен. Както каза директорът на отбора Тото Волф: "Това беше най-добрият ни сектор."
Това, което Мерцедес няма да знае поне до Гран При на Мексико следващия уикенд, е дали пускането на колата достатъчно ниско, за да противоречи на правилата за износване на плъзгащите блокове, е имало ефект върху тези печалби.
Вътрешни хора от екипа признаха, че грешката, която направиха, би променила представянето на колата, но подозираха, че не би довела до някакво значително предимство. И те бяха уверени, че надстройката е направила положителна разлика в колата.
Това означаваше, че те напуснаха пистата, чувствайки се сравнително доволни от това, че направиха крачка напред в представянето, дори и да им беше писнало, че колата е била дисквалифицирана за това, което според тях беше пропуск, причинен от специфичните обстоятелства през уикенда.
Но просто не е възможно да се знае това и ще са необходими доказателства от още няколко състезания, за да се заключи дали актуализацията на пода е имала ефекта, който смятат, че има.
Присъдата на стюардите в Остин гласи, че Mercedes – и Ferrari – са „заявили, че силното износване на плъзгащите се накладки вероятно е резултат от уникалната комбинация от неравна писта и график за спринт състезания, който минимизира времето за настройка и проверка на колата преди състезанието".